Python İle Temel Programlama Dersleri – 2 Etkileşimli Matematik İşlemleri


Python Ve Matematik

Merhabalar değerli okurlarımız, ilk dersimizde yazdırma işlemlerini görmüş ve öğrenmiştik. Bu dersimizde ise temel matematik işlemlerini öğreneceğiz. Küçük bir uygulamayla da konuyu pekiştireceğiz. İsterseniz hiç vakit kaybetmeden dersimize başlayalım.

Önce matematik işlemlerinde kullandığımız işaretlerin Python programlama dilinde nasıl kullanıldığına bakalım. Aritmetik operatörlerimiz şu şekilde sıralanıyor:

  • Toplama işleminin Python karşılığı “+” işaretidir.
  • Çıkarma işleminin Python karşılığı ““işaretidir.
  • Çarpma işleminin Python karşılığı  “*“işaretidir.
  • Bölme işleminin Python karşılığı “/” işaretidir.
  • Mod (Bölümünden kalan) işleminin Python karşılığı “%“işaretidir.
  • Kuvvet Alma işleminin Python karşılığı “**(kuvvet) işaretidir.

Şimdilik bilmemiz gereken aritmetik operatörler bunlar. Kafanızı karıştırabilecek Kuvvet Alma işlemi ile ilgili şu örneği vereceğim size; çünkü “Parantez içerisindeki kuvvet ne anlama geliyor?” diyebilirsiniz. 8**2 -> kullanımı bu şekildedir. İşlemin sonunda 64 sonucunu verecektir.


Bu dersin uygulamasını çok kompleks yapmayacağım. Uygulamadan önce değinmek istediğim bir konu daha var. “Ondalıklı sayılar nasıl alınır?” Sorusu. Ondalıklı değerleri Python programlama dilinde float komutu ile alabilirsiniz. Tabi bu komutu kullanmanın çeşitli yolları var. Biz direk konsol ekranında kodlarımızı yazmadığımız için size tek bir kullanım yolunu gösterebileceğim. Biliyorsunuz ki, bölme işlemlerinde sonuç her zaman tam çıkmaz. Yani 15 ile 7 sayısını böldüğünüz zaman cevap olarak 2.14 değerinin çıkması gerekir. Ancak float komutunu kullanmadığınızda cevap 2 çıkacaktır. Bu çoğu zaman istediğimiz bir sonuç değildir.

Basit Dört İşlem Uygulaması

Evet artık uygulamamıza geçebiliriz. Amacımız :Programın kullanıcıdan aldığı birinci ve ikinci sayı değerlerini toplaması, çıkarması, çarpması ve bölmesi. Tabi bu sonuçların her birini ayrı ayrı yazdırsın. Mantık basit ki zaten geçen ders input ile kullanıcıdan veri almayı ve print ile de yazdırma işlemini öğrenmiştik. Şimdi, ilk dersten farklı olarak yapmamız gereken tek şey kullanıcıdan string yerine integer veriler almak. Elde ettiğimiz bu integer veriler ile dört işlemi gerçekleştirip ekrana yazdırmak. Kulağa basit geliyor öyle değil mi ? 🙂

Öyle ise programın algoritmasını adım adım oluşturalım!

  • Kullanıcıdan birinci sayı değeri ve ikinci sayı değeri alınıyor.
  • Yapılacak dört işlem için ayrı ayrı değişkenler oluşturuluyor. Her birine farklı işlem sonuçları tanımlanıyor.
  • Daha sonra bu değişkenleri ekrana yazdırıyor ve sonuçları kontrol ediyoruz.

Kodlar Ve Detaylı Anlatım

İlk derste gördüğümüz ve bu eğitim serisi boyunca kullanacağımız Repl.it sitesine giriyor ve Python3 projemizi açıyoruz. Yeni bir proje açma işleminin nasıl yapılacağını bilmiyor iseniz buradan öğrenebilirsiniz.

Başlangıç olarak kullanıcıdan birinci ve ikinci sayı değerlerini almamız gerekiyor. Bunun için;

  • birinci=int(input(“Birinci sayıyı giriniz: “)) # “birinci” adında bir değişken oluşturuyorum ve “int” ile değişken değerinin integer olacağını belirtiyorum. Ardından input komutu ile kullanıcıdan gelen değerimi alıyor ve “birinci” adlı değişkene atıyorum. Özet olarak açıklamam gerekirse; input ile değerimi alıyor, int ifadesi ile bunun integer olacağını belirtiyorum ve ardından bu değeri birinci değişkenine atıyorum.
  • ikinci=int(input(“İkinci sayıyı giriniz: “)) # Birinci sayıyı alma işlemlerinde anlattığım gibi aynıları bu işlem için de geçerli.

Değerlerimi aldıktan sonra “toplama, cikarma, carpma, bolme” adında değişkenler oluşturuyor ve her biri için matematik işlemlerimi gerçekleştiriyorum.

  • toplama=float(birinci+ikinci) # “toplama” adlı değişkene float komutu ile ondalıklı bir şekilde yapılan toplama işlemini atıyorum.
  • cikarma=float(birinci-ikinci) # “cikarma” adlı değişkene float komutu ile ondalıklı bir şekilde yapılan çıkarma işlemini atıyorum.
  • carpma=float(birinci*ikinci) # “carpma” adlı değişkene float komutu ile ondalıklı bir şekilde yapılan çarpma işlemini atıyorum.
  • bolme=float(birinci/ikinci) # “bolme” adlı değişkene float komutu ile ondalıklı bir şekilde yapılan bölme işlemini atıyorum.

 

Bu işlemler bittikten sonra print komutu ile her değişkeni ayrı ayrı ekrana yazdırıyor ve sonuçlara bakıyoruz.

Örnek olarak 8 ve 3 sayısı girilmiştir.

Ders Sonu Notları

İkinci dersimizde, temel matematik işlemlerinin Python programlama dilinde nasıl kullanıldığını gördük ve kullanımlarına yönelik basit bir uygulama yaptık. Yazının en alt kısmında konu ile ilgili bana ait olan videolu uygulamayı izleyebilirsiniz. Yaşanacak sorunları, takılmaları ve oluşabilecek hataları böylelikle düşük seviyede tutmuş olacağız. Uygulamayı yaptıktan sonra YouTube videosunun altına “Yaptım!” gibi bir mesaj bırakırsanız çok mutlu olurum. Bu ders kaynaklarını oluşturup ücretsiz bir şekilde sizlere sunmamızın amacı tamamı ile yazılım sektöründe toplum bilinci oluşturabilmek ve insanlara yazılım farkındalığını aşılayabilmektir. Unutmayın ki sizlerin geri dönüşleri bizlerin motivasyonunu yükseltiyor ve daha istekli olmamızı sağlıyor. Ders sonu notları başlığı altında  alakasız bir konuya yelken açtığım için affınıza sığınıyorum 🙂

Buradan gelecek dersin konusunu siz belirleyebilirsiniz. 🙂

Alternatif olarak; http://www.strawpoll.me/15968593 —-> Oy kullanmayı unutmayın !

Tüketen Çöküşe, Üreten İstikbale Ulaşır.

Bizi takip etmeniz isteği ve başka yazılarda buluşma dileği ile…

Python İle Temel Programlama Dersleri – 2 Etkileşimli Matematik İşlemleri

Giriş Yap

Hoşgeldin
Don't have an account?
Kayıt Ol

Şifreni Yenile

Back to
Giriş Yap

Kayıt Ol

Ekimize Katılmaya Hazırmısın

Back to
Giriş Yap
Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals