Java ile Programlamaya Giriş | 4 – Scanner Sınıfı


 

Herkese merhaba arkadaşlar. Java ile Programlamaya Giriş serimizin beşinci dersi olan Scanner Sınıfı kullanma dersine hoşgeldiniz. Bu dersimizde klavyeden değer alma ve sınıfımıza başka paket(kütüphane) nasıl ekleyeceğimizi öğreneceğiz.

 

Scanner sınıfı geliştirdiğimiz uygulamalarda kullanıcı etkileşimi için olmazsa olmaz bir yapıdır. Peki kullanıcı etkileşimi nedir? Kullanıcı etkileşimi Java consol(Terminal) için, kullanıcı tarafından uygulamaya girilen String,int,double gibi veri tiplerinde ki değişkenler olarak özetleyebiliriz. Bu tip verileri uygulamamız içerisine aldıktan sonra matematiksel işlemler ve bir çok işlemi yapabiliriz. Bu yapıyı bu derste ele almamızın sebebi, yapacağımız derslerimizi ve geçmiş dersleri ele alarak daha detaylı ve daha fazla örnek yapabilmek adına bu derste ele aldık. Bu dersimizde ek olarak bir sınıfa bir paket nasıl eklenir ona bakacağız.

 

Import Nedir ve Nasıl kullanılır?

 

Import Java’da dahil etmek anlamını taşımaktadır.Bizde bu import tag‘ını kullanarak sınıfımıza kütüphaneler ve sınıflar dahil edebiliriz. Bunu basit bir şekilde gösterelim.

import paketadi;

Import bu kadar basit bir kullanıma sahiptir. İki farklı kullanım şekli vardır. Ama biz bu dersimizde sadece Scanner Sınıfını ele alacağımız için import hakkında detaya bu dersimizde değinmeden geçeceğiz. Şimdi Scanner sınıfını projemize nasıl import ediyoruz onu yazalım.

import java.util.Scanner;

Scanner Sınıfı, Java paketinin util dosyası içerisinde bulunmaktadır. Bu nedenle java.util.Scanner şeklinde belirterek sınıfımız içerisine Scanner sınıfını eklemiş olduk.Şimdi bir sınıf ve ana metod yazarak bu sınıfa Scanner sınıfını import ediyorum.

import java.util.Scanner;
 
public class ScannerOrnekSinif{
 
    public static void main(String args[]){
 
    }
}

Gördüğünüz gibi öncelikle import java.util.Scanner; yazdım. Daha sonra public erişim tipinde ScannerOrnekSinif adına sahip bir sınıf yazdım. Ve daha sonra bu sınıfa ait ana metodu yazarak bu adımı tamamladım. Bunları yaptık peki bu Scanner nasıl kullanılır? Scanner sınıfını kullarak yeni bir nesne türetmemiz ve bu türettiğimiz nesneyi kullanarak dışarıdan değer alma yöntemlerini kullanmamız gerekli. Örnekleyecek olursak;

Scanner scanner= new Scanner(System.in); 
//Kullanıcıdan string değer alabilmek için Scanner sınıfını kullanarak yeni bir nesne türetiyoruz

String mesaj = scanner.nextLine(); 
//türettiğimiz yeni nesne ile String değeri dışarıdan alıyoruz

Bu örnekte görüldüğü üzere Scanner scanner = new Scanner(System.in); şeklinde bir kod satırı var. Burada önce Scanner scanner diyerek yeni bir nesne oluşturduk. Burada scanner yeni nesnemiz ve bu nesnenin(değişkenin) tipi Scanner’dır. Bu adımdan sonra =new Scanner(System.in); şeklinde bir yapı var. Burada =new kullandığımızda =new kısmının sağ tarafında yazılan nesneden bir nesne oluşturularak eşitliğin sol tarafında ki değişkene atanacaktır. Bu şekilde yeni bir nesne oluşturarak işlemimizi tamamladık. Buraya kadar yaptığımız işlem, işleve sahip bir scanner nesnesini oluşturmaktı. Scanner kullanarak klavyeden farklı veri tiplerinde değerler almak mümkündür. Bunları listeleyecek olursak;

Veri Tipi

Yöntem

String

nextLine()

Integer

nextInt()
Byte

nextByte()

Float

nextFloat()

Double

nextDouble()

Yukarıda bulunan scanner örneğinde gördüğünüz üzere nextLine(); yöntemini kullandık. Bu yöntem bize klavyeden String tipinde değişken almamızı sağlamaktadır.Şimdi bu veri tiplerini klavyeden alabileceğimiz örnekleri yazdığımız sınıfımızda yazalım.

import java.util.Scanner;

 
public class ScannerOrnekSinif{

 
    public static void main(String args[]){

    Scanner scanner= new Scanner(System.in); //Kullanıcıdan string değer alabilmek için Scanner sınıfını kullanarak yeni bir nesne türetiyoruz 

    String mesaj = scanner.nextLine(); //türettiğimiz yeni nesne ile String değeri dışarıdan alıyoruz

    System.out.println("klavyeden girilen deger: "+mesaj);//scanner kullanarak klavyeden aldığımız değeri(mesaj) burada ekrana yazdırıyoruz
 
    }

}

Bu örneği incelersek ana metod içerisinde bir Scanner türetip, bu nesne ile klavyeden String bir değer aldık ve bu değeri String mesaj değişkenine atadık. Daha sonra bu mesaj değişkenini ekrana yazdırdık. Gördüğünüz gibi klavyeden değer almak oldukça basit bir işlem. Şimdi de iki tane tam sayıyı dışarıdan alalım ve bunları toplayalım. Bunun için scanner yöntemi olarak nextInt() kullanacağız. Sınıfım ve ana metodum olduğu gibi aynı olacak.

import java.util.Scanner;

 
public class ScannerOrnekSinif{

 
    public static void main(String args[]){


        Scanner scanner= new Scanner(System.in); //Kullanıcıdan string değer alabilmek için Scanner sınıfını kullanarak yeni bir nesne türetiyoruz 

        System.out.print("Lütfen ilk sayiyi giriniz: ");

        int sayi1 = scanner.nextInt(); //int değer alıyoruz

        System.out.print("Lütfen ikinci sayiyi giriniz: ");

        int sayi2 = scanner.nextInt(); //int değer alıyoruz

        System.out.println("Iki sayinin Toplami: "+(sayi1+sayi2));

    }

}

Gördüğünüz gibi nextInt() yöntemini kullanarak iki tane int değişkene klavyeden değer aldık. Daha sonra bu değerleri ekrana değer yazdırma fonksiyonu içerisinde (sayi1+sayi2) şeklinde toplayarak ekrana yazdırdık. İşte Java’da klavyeden değer alma işlemi bu kadar kolay arkadaşlar.

 

Java’da öğrendiğimiz yapılar giderek artıyor. Biraz daha bilgi edindikten sonra bir derste, o derse kadar olan bütün yapıları ele alarak sadece örnekler yapacağız.Konuyla ilgili yorumlarınızı konu altından yapabilirsiniz. Herkese iyi çalışmalar dilerim.

 

Java ile Programlamaya Giriş | 4 – Scanner Sınıfı

Giriş Yap

Hoşgeldin
Don't have an account?
Kayıt Ol

Şifreni Yenile

Back to
Giriş Yap

Kayıt Ol

Ekimize Katılmaya Hazırmısın

Back to
Giriş Yap
Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals