Android Studio İle Adım Adım Mobil Programlama | 1


Öncelikle merhaba arkadaşlar. Başlıktan da anlaşılacağı gibi Android Studio İle Adım Adım Mobil Programlama adında bir eğitim serisine başlıyoruz. Bu yazımız, serimizin 1. dersi olup, Android Studio‘nun tanıtımını yapacağız. Android Studio eklentileri, yararlı araçlar gibi bazı konuları ve en önemlisi Java‘yı ele alacağım. Bu serimizde Android Uygulama geliştirmek için Java‘yı tercih ettik. Bunun için Java‘yı da ele alarak onun hakkında konuşmak gerektiğine inanıyorum. Android tarafına geçmeden önce Java‘dan başlayalım hadi. Şimdiden herkese başarılar dilerim, iyi çalışmalar.

 

Öncelikle belirtmeliyim ki Java Eşliğinde Android Programlama-Geliştirme(Android Programming-Development) konusunda iyi olabilmek için gerçekten iyi bir Java bilgisine ihtiyaç var. Bu noktada ben Java SE veya Java EE diye ayırt etmeden sadece Java diyorum. Soruyorum nedir bu Java? Tamam, iyi ya da kötü biz bu Java kelimesini birilerinden bir yerlerden duyduk.Ve Java‘ya en büyük aşinalığımız ise bilgisayarlarımızdaki o meşhur, dumanı tüten fincan logosundan geliyor olabilir.
Java‘nın en güçlü özelliklerinden birisi olan platformdan(İşletim Sistemi | OS-Operating System) bağımsız olarak çalışabilmesi, beni her zaman Java‘ya yönlendirmiştir. Bunun yanında nesne yönelimli programla(OOP | Object Oriented Programming), yüksek hızlı, güvenli ve dinamik bir programlama dili olan Java benim düşünceme göre; Android için biçilmiş kaftan. Javada her şey bir Nesne‘dir. Java öğrenilmesi basit ve kolay bir programlama dilidir. Güvenli bir programlama dili demiştik Java için, bunun sebebi ise Java ile Virüssüz ve Karıştırılması(Kurcalanması) imkansız sistemler-uygulamalar(Systems | Applications) yazmak mümkündür. Bunun yanında derlenmiş(Compiled) Java kodu istenilen sisteme,platforma taşınabilir ve sorunsuz bir şekilde çalışabilir. Java         adım-adım satır-satır yorumlanır. Java Byte Kodları(Java Bytecode) bu sayede makine kodlarına(talimatlarına) dönüştürülür ve hiçbir depolama alanında depolanmaz. Java bize yüksek performans sunan bir programlama dili olarak, tam zamanında derleme(Just In Time Compiler) özelliği ile kullanıcı ve geliştiricilerine yüksek hızda çalışma olanağı sunar.

Bizler yazılım geliştiricileri olarak insanların faydalarına ve yararlarına;sistemler, uygulamalar, programlar geliştirmekteyiz. Çalıştığımız programlama dilleri ve IDE(Integrated Development Environment – Tümleşik Geliştirme Ortamı)’ler ise yine bizler gibi yazılım mühendisleri ve yazılım geliştiricileri tarafından bizler için geliştiriliyorlar. Bu IDE‘ler üzerinde ise IDE’yi geliştiren firma ve ekip haricindeki diğer geliştiriciler tarafından farklı geliştirme eklentileri(Plugins) yazılıyor. Biz ise sadece Android Studio üzerindeki bazı eklentileri(Plugins) basitçe inceleyip, nasıl bu eklentileri edinebiliriz diye konuşacağız.

Öncelikle Android Studio‘yu açıyoruz. Bizi Welcome to Android Studio sayfası karşılıyor.

Burada gördüğünüz üzere varsayılan menü bizi bekliyor. Burada bize varsayılan olarak 6 farklı seçenek sunulmuş durumda. Bunlardan ilki “Start a new Android Studio project“(Yeni bir Android Studio projesi başlat) seçeneği. Adından da anlaşılacağı gibi bu menü ile yeni bir Android projesi oluşturarak, platformunu, minimum sdk sürümünü vb özellikleri belirterek projemizi oluşturabiliriz. İkinci sırada bulunan “Open an existing Android Studio project“(Mevcut bir Android Studio projesini aç) seçeneği ile daha önce oluşturmuş olduğumuz Android Studio Projesini bu seçenek ile açabiliriz. Üçüncü sırada ise bize “Check out project from Version Control“(Sürüm kontrol sistemleri ile Projeye göz at) seçeneği sunulmuş bu seçeneğe tıklandığında sürüm kontrol sistemlerinden GitHub | CVS | Git | Google Cloud | Mercurial | Subversion listelenerek bize bu sistemleri kullanma imkanını sunuyor. Dördüncü sırada ise “Profile or Debug APK“(Profil veya APK Hata Ayıklama) seçeneği ile bir projeden almış olduğumuz APK içerisinde hata ayıklama yapan bir sistemdir. Beşinci sırada “Import project(Gradle,Eclipse,ADT,etc,)“(İthal edilen Proje) çevirisi tam olarak anlamı karşılıyor ama biraz farklı tabi. Burada kasıt Android Projesini Android Studio dışında başka bir geliştirme ortamında yapıp Androi Studioda çalıştırmak için gerekli proje alım sistemi. Şimdi Android Studio ve Eclipse‘i ele alırsak bu iki IDE proje dosyalama yapısı olarak birbirlerinden farklı durumdalar. Bu nedenle herhangi bir düzenleme yapılmadığı taktirde ne Eclipse projesini Android Studio‘da ne de Android Studio Projesini Eclipse’de açmak ve çalıştırmak mümkün değil. Bu nedenle bu sorunu, bizim yerimize bu seçenek gideriyor. Son olarak Altıncı sırada “Import an Android code sample“(Bir Android kod örneğini içe aktar) seçeneği ile genel olarak yeni başlayan geliştiriciler için Android Studio geliştirme takımı tarafından hazır bazı örnek kodlar,projeler bu seçenek altında verilmiştir. Bunların dışında ise “Configure“(Yapılandır) ve “Get Help“(Yardım Al) başlıkları da mevcut. Configure başlığı altında SDK Manager, Settings, Plugins, Import Settings, Export Settings, Settings Repository, Check for Updates, Project Defaults.. gibi seçenekler bize sunulmuştur. Burada ki içerikleri adım adım ihtiyaç duydukça kullanacağız ve anlatacağız.

Şimdi işimize yarabilecek bazı eklentileri(Plugins) nereden bulup Android Stuido‘muza nasıl ekleyeceğimize bakalım. Az önce bahsettiğim Configure(Yapılandır) başlığının hemen altında Plugins(Eklentiler) seçeneğini seçip Plugins(Eklentiler) sayfasını(Page) açıyoruz. Bu açılan sayfada Android Studio üzerinde kurulu olan eklentiler listeleniyor. Sol kısımdaki yüklü durumda olan bir eklentiye tıkladığınızda sağ kısımda ise o eklentinin adı, sürümü,açıklaması ve varsa güncellemesini görebilirsiniz. Biz yeni bir eklenti arayıp bulmak için alt kısımdaki Browse Repositories(Depolara Göz At) seçeneğine tıklayarak Android Studio için geliştirilen ve yayınlanan bütün eklentileri(Plugins) bu sekme altında bulabiliyoruz. Bu kısımdan aradığımız eklentileri bulup açıklamalarını okuyabilir ve indirip kurabiliriz.

Bu kısma kadar Java ve Android Studio ve Andoid Studio Plugins(eklenti) hakkında biraz bahsettik. Şimdi gelelim android uygulama geliştirmeye.Öncelikle biz hangi platform üzerine bir uygulama(Application) geliştireceğiz. Biz bu seride android telefon(phone) ve tablet uygulamaları üzeride çalışacağız. Bu seride siz okurlarımızın dikkatini Andoid Layout‘a çekmek istiyorum. İlk yazılarımızdan olan Android Programlamaya Başlamadan Önce başlıklı yazımızda Andoid uygulamaların en büyük dezavantajı olan ekran çözünürlüğü konusundan biraz bahsetmiştik. Buna bağlı olarak bu seride özellikle arayüz(Layout-GUI) tasarımı konusu üzerine gideceğiz. Bunun nedeni ise,günlük hayatta kullandığımız mobil uygulamaların biz kullanıcılar tarafında bir albenisinin olması gerektiğidir. Evet geliştireceğimiz uygulamaların arka tarafta olabildiğince az işlemci, az bellek ve az internet tüketmesi biz geliştiriciler ve kullanıcılarımız için olmazsa olmazımızdır. Bunu dikkate aldığımızda anlamamız gereken en büyük başlık ise,Layout(GUI | Grafiksel Kullanıcı Arayüzü)’larımızın en optimize şekilde tasarlanması. Android Layout geliştireceğimiz uygulamada en büyük bellek ve işlemci kullanacak kısımlardan bir tanesidir. Bu yüzden layout‘larımız içerisinde kullandığımız image(resim) ve ikonların uygulamanın çalıştığı cihazın çözünürlüğüne göre optimize edilerek kullanıcılara sunulması gerekli. Bunların yanında yazacağımız fonksiyonların(Function), sınıfların(Class) ve döngülerin(loop) bellek ve işlemci kullanımlarını dikkate alarak en uygun kodlamayı yapmamız gerekli. Bunun yanında geliştireceğimiz uygulamada internet kullanımına ihtiyacımız olacaksa, uygulamamızın en az internet kullanmasına dikkat etmemiz gerekli. Bu bashettiğim kullanımı aza indirgemek için her saniye başı internet kullanan fonksiyonu çalıştırmak değilde, belirli periyotlar ve belirli istek durumlarında bu fonksiyonları çalıştırmak sizin uygulamanızın harcayacağı interneti bir miktar da olsa azaltacaktır. Bunun yanında internet üzerinden gelen verileri net destekli olarak görüntülemeyi sürdürürsek şayet bu da bizim uygulamamızın internet kullanımını arttıracaktır. Bunun çözümünü basit bir şekilde örnekleyerek anlatayım: Bugün bir çoğumuzun kullandığı Instagram ve Facebook uygulamalarını ele alalım. Bu uygulamalar önceki verileri içerikleri bize net kapalı durumdayken dahi gösterebiliyorlar. Sizce bunu nasıl yapıyorlar ve neden yapıyorlar. Buradaki amaç internet kapalı durumdayken kullanım sunmak değil tabi ki. Bahsettiğimiz net kullanımını aza indirgeyebilmek için bu uygulamalar internet üzerinden gelen verileri önce yerel veri tabanına(local database) kaydedip daha sonra ise bize sunmaktadır. Buraya kadar bahsettiğimiz durumları göz önünde bulundurarak uygulama geliştirme yaparsanız uygulamalarınız en optimize halleriyle karşınızda olacaktır. Bu anlattıklarımızın uygulamalarını bu serimizde ve diğer serilerimizde ele alacağız. O yüzden daha fazla detaya inmeyi şuan için düşünmüyorum. Yeri geldikçe hepsini ele alıp bütün detaylarını siz okurlarımıza aktarmaya çalışacağız.

Artık bir Java Programlama dili ile bir Android projesi oluşturma zamanı geldi. Öncelikle yukarda bahsettiğim Welcome to Android Studio sayfasında bulunan Start a new Android Studio project‘e tıklayarak ilk projemizin temel ayarlarını yaparak başlayalım. Karşımıza gelen ilk sayfada bize projemizin adını, paket adını, projenin oluşturulacağı lokasyonu ve sürüme göre C++ ve Kotlin eklentilerinin eklenip eklenmeyeceğini soruyor. Burada değinmek istediğim şey ise paket adının(Android Package Name)ne olduğu. Android Package Name anlaşıldığı üzere bir Paket Adı’dır. Bu paket adı Android İşletim sistemine yüklenen diğer uygulamalar(paket) arasında benzersiz bir kimlik oluşturulması adına hazırlanmış bir alt yapıdır. Genel olarak bu paket adı üç ayrı parçadan oluşur. Örneğin com.heryerdeyazilim.demo şeklinde oluşur. Bu yapı çoğunlukta şirket veya organizasyonun internet adresinin tersinin sonuna uygulama adı eklenerek yapılır. Bu durumu düşünürsek bizim organizasyonumuzun internet adresi heryerdeyazilim.com, bu internet adresimizi ters çevirip sonuna uygulama adımızı eklediğimizde ise com.heryerdeyazilim.demo şeklinde uygulamamızın benzersiz bir paket adını elde etmiş oluyoruz. Paket adını da anlattığımıza göre projemizi oluşturmaya devam edebiliriz. Uygulamamızın adını Demo olarak belirledik,daha sonra paket adımızı düzenledik,şimdi ise projemizin bilgisayarımızda hangi lokasyona kurulacağını seçiyoruz. Bu işlemlerin ardından projemize Include C++ Support ve Include Kotlin Support seçeneklerini görüyoruz. Bu iki onay kutusu(Checkbox), bize projemizde C++ ile NDK(Native Development Kit | Yerel Geliştirme Kiti) ve Kotlin ile proje geliştirmemize olanak sağlayan yapıları oluşturacağımız projemize ekleyip eklemeyeceğimizi belirttiğimiz yapılardır.İleride Android NDK ve Kotlin kullanımı konusunda daha detaylı bahsedeceğiz bu nedenle şuan bu iki onay kutusunu boş bırakarak hemen alt kısımda ki Next butonuna tıklayarak bir sonraki proje ayarlarımızın olduğu sayfaya geçiyoruz. Bu sayfada bize oluşturmak üzere olduğumuz uygulamayı hangi platform üzerine geliştireceğimizi ve minimumda hangi SDKda çalışabileceğini soruyor. SDK(Software Development Kit | Yazılım Geliştirme Kiti) içerisinde yazılım çatılarının, geliştirme araçlarının bulunduğu bir geliştirme aracıdır. Bildiğiniz gibi Android İşletim sisteminin de farklı sürümleri,versiyonları mevcut ve her geçen gün bu sürümler hem gelişiyor hem de yeni sürümler piyasaya sunuluyor. Android İşletim sisteminin sürümleri de farklı farklı SDK versiyonları kullanıyor. Tam da bu yüzden Android Studio bize projemizin minimum hangi Android Sürümünde çalışabileceğini soruyor. Biz de geliştireceğimiz uygulamanın kapsamı ve amacına uygun olarak bu SDK sürümlerinden bir tanesini seçiyoruz. Ben kişisel olarak minimum API 14 yani Android 4.0.0 sürümüne uygun proje geliştiriyorum. Bunun nedeni dünyadaki Android İşletim sistemine sahip cihazların büyük bir çoğunluğuna ayak uydurabiliyor oluşu. Biz bu sayfa Phone and Tablet kısmını ve Minimum SDK olarak da API 14‘ü seçerek alt kısımda bulunan NEXT butonuna tıklayarak bir sonraki sayfaya geçiyoruz. Add an Activity to Mobile(Mobil bir etkinlik ekle) sayfası bizi karşılıyor, burada bize Android Studio geliştiricileri tarafından sunulmuş hazır kalıp durumunda bazı projeler mevcut.  Biz buradan Empty Activity(Boş Etkinlik)’i seçerek bir sonraki ve son adımımıza geçiyoruz. Configure Activity(Etkinliği Yapılandır) sayfası karşılıyor, burada seçtiğimiz hazır proje yapısına göre activity name, layout name gibi ayarlanabilir bazı seçenekler sunuyor. Bu kısımları şuanlık varsayılan(default) şekilde bırakarak alt kısımdaki Finish butonuna basıyoruz ve Android Studio‘nun projemizi oluşturmasını bekliyoruz. Bu işlem bilgisayarınızın özelliklerine göre hızlı veya yavaş olabilir.

Bu yazımızı projemizi oluşturarak sonlandırıyorum, okuduğunuz için Her Yerde Yazılım ailesi adına teşekkür ederim. Bir sonraki yazımızı Android Studio İle Adım Adım Mobil Programlama | 2 adı ile sizlerle en kısa zamanda buluşturmaya çaba harcayacağız.

Herkese iyi çalışmalar dilerim.

Android Studio İle Adım Adım Mobil Programlama | 1

Giriş Yap

Hoşgeldin
Don't have an account?
Kayıt Ol

Şifreni Yenile

Back to
Giriş Yap

Kayıt Ol

Ekimize Katılmaya Hazırmısın

Back to
Giriş Yap
Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals